Kedvelj minket a Facebookon!

DUDA ÉS ELEKTROMOS GITÁR

KIS BETEKINTÉS A KELTA ROCKZENÉBE A KEZDETEKTŐL A DROPKICK MURPHYS-IG

 

A neves ír punk banda, a Dropkick Murphys 2024.  június 11-én, kedd este lép a Budapest Park színpadára, hogy magyar rajongóit megörvendeztesse régi és új dalaival. Ebből az alkalomból egy olyan cikksorozatba kezdünk, amelynek célkeresztjében a neves bostoni formáció és ez a sokszínű műfaj áll.

A napjainkban divatos kelta rockzenéről sokan a kelta punkra asszociálnak, mivel a legtöbb embernek olyan együttesek juthatnak eszébe, mint a Dropkick Murphys, a Flogging Molly vagy éppen a hazai gyökerű Paddy and the Rats. Azonban rajtuk kívül számtalan olyan formáció tette le névjegyét az elmúlt évtizedek során, akik nem a punk vagy a hagyományos rockzene felől érkeztek a műfajba, hanem a népzenéből vagy akár a klasszikus irányzattól.

A kelta rock műfaja azonban már jóformán az egész földgolyón elterjedt, és olyan országokban is akadnak képviselői és erőteljes közönségbázisa, amelyek távol állnak a kelta kultúrkörtől. A gael vagy kelta rock azonban nem merül ki a dudás zúzdában, mivel a népzenei elemek a punk és a metál mellett más rockzenei és egyéb stílusokkal is keveredtek, és így az anyastílus sokkal mélyebb rétegekkel is rendelkezik.

fotó: Emanuela Giurano

Miután a rock and roll az 1950-es években elindult világhódító útjára, szinte rögtön megannyi műfaja, változata és leágazása alakult ki. A populáris könnyűzene és a népzene a kezdetektől kéz a kézben járt egymással, hiszen valaha az igazi slágereket a népdalok és balladák jelentették. Az 1960-as évek Amerikájában a zenei folk-mozgalom olyan ügyek mellett állt ki, mint például a feketék polgárjoga, a társadalmi egyenlőség vagy éppen a háborúellenes tüntetések. Bob Dylan, az amerikai dalszerzők egyik legnagyobb alakja is rengeteg ihletet merített a skót, illetve ír népzenéből, amely a bevándorlóknak köszönhetően óriási hatást gyakorolt az amerikai kultúrára. Olyannyira, hogy egyik leghíresebb szerzeményét, a The Times They A-Changin’-t a skót balladák hangulatából táplálkozva szerezte. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy az ír népzene ekkor színesedett az akusztikus gitárokkal, valamint a folk revivalnak köszönhetően a népdalok jóval letisztultabb és modernebb módon születnek újra az akkortájt feltörekvő zenészgeneráció repertoárjában.

Így az ír valamint a skót népzene népszerűsége az 1970-es években is töretlen maradt. A hagyományos hangzásvilágú zenekarok, mint a The Dubliners és a The Chieftains mellett megjelentek már azok a bandák, melyek modern hangszerekkel keverték a klasszikusnak mondható kelta dallamokat. Az 1970-es években alakult Horslips már ennek a keveredésnek a jegyében született meg és az ír dallamok progresszív rock hatásokkal keveredtek. De nem szabad megfeledkeznünk a Thin Lizzy-ről sem, akik már jóval rockosabban közelítették meg a témát. Visszafogottabban, de szintén a korszak könnyűzenei igényeinek megfelelve használt fel népzenei hatásokat a szintén ír Clannad, akik a progresszív megközelítésű népzenétől jutottak el a csak rájuk jellemző éteri hangzásig, amely olyan sorozatokban hallható, mint az 1984-es Robin Hood vagy az 1982-es Harry’s Game.

Kelta népeket azonban nem csak a brit szigeteken találhatunk, hanem Spanyolország mellett Észak-Franciaországban, Bretagne-ban is. Míg Hevia az asztúriai dudás ősi kelta dallamokat a popzenével és spanyol népzenével keverve játszik kortárs világzenét, addig a kiváló Alan Stivell az 1960-es évek óta házasítja a bretonok zenéjét a progresszív rockkal, akinek egyedi hangvételű muzsikájában pedig az egyébként lágy hangú hárfának is hatalmas szerep jut.

Azonban a modern hangvételű ír rock és ír punk igazi forradalmát mégis a nemrégiben elhunyt Shane McGowan és Spider Stacy hozta el, akik 1982-ben megalapították a The Pogues nevű zenekart, mely a kelta punk műfajának atyjává vált. Az ír muzsika kocsmadalai tökéletesen passzoltak az 1970-es években kibontakozott punk pattogós, verekedős, alkoholt vedelős rigmusaival. Ehhez pedig kiválóan rátett McGowan önpusztító életmódja, aki már jellegzetes, szuvas fogú mosolyával és folyamatos részegségével igazi jelenségnek számított. A zenekar már nevével is zászlajára tűzte a polgárpukkasztást. Az elnevezés az ír szólásból, a „pog mo thóin”-ból származik, ami annyit tesz, hogy „csókold meg a seggem”.

A The Pogues punkos jellege ellenére sem feledte gyökereit és hatalmas sikert aratott a The Dubliners-szel készült The Irish Rover feldolgozásuk. Emellett ők szerezték minden idők talán legírebbnek mondható karácsonyi slágerét, a The Fairy Tale of New Yorkot, mely egy Amerikába érkezett ír bevándorlópár se veled, se nélküled kapcsolatát mutatja be a zenekarhoz méltó, szókimondó stílusban.

A műfaj nem csupán Írországban és az Egyesült Királyságban talált hatalmas követőtáborra, hanem az ír diaszpóra miatt Észak-Amerikában is, ahol az 1990-es években kifejezetten népszerűvé vált a kelta punk. 1996-ban született meg a zsáner talán leghíresebb formációja, a Dropkick Murphys. A formáció az amerikai írek fellegvárának számító Massachusetts államban, Quincyben alakult, majd később bostoni lokálpatriótákká váltak. A banda nevét Dr. John „Dropkick” Murphy detoxikálója után kapta. Rendkívül jellegzetessé vált az erőteljes, visító duda, a gyakran túltorzított elektromos gitár és a pattogós, pergő punk ritmusok kombinációja. Igazi világhírnévre akkor tettek szert, amikor 2006-ban az I’m shipping up to Boston című daluk a Martin Scorsese rendezte A tégla című gengsztereposzban is felcsendült, és a mai napig talán ez a dal mondható a Dropkick Murphys legismertebb szerzeményének. A Ken Casey vezette zenekar viszont sikerei ellenére igazi munkásosztálybéli bandaként határozza meg magát, akik szövegeikben is gyakran tesznek tanúbizonyságot a dolgozó emberek mellett. A zenekarról bővebben következő cikkünkben olvashattok majd.

A kelta punka másik nagy tartóoszlopának a Los Angelesben alakult Flogging Molly-t mondhatjuk. A dublini születésű, de jelenleg Amerikában élő Dave King (akinek felesége, Bridget Regan a zenekar hegedűse) igazi showmanként vezényli a koncerteket. A banda leghíresebb számának talán a 2001-ben megjelent Drunken Lullabies című dalt mondhatjuk, mely dallamos aláfestő zenéje lehetne bármely ír kocsmának szerte a világban.

Rajtuk kívül érdemes megemlíteni még a kanadai Real McKanzies-t vagy az ausztrál eredetű Rumjacks zenekarokat, akik hangzásvilágukban közel állnak mind a Murphys-hez, mind pedig a Molly-hoz.

A kelta rockot játszó zenekarok nemcsak ott születtek, ahol jelentős ír és skót közösségek telepedtek meg, hanem teljesen más kultúrkörhöz tartozó országokban is. Találkozhatunk például indiai dudazenével, vagy olyan, argentin formációkkal is, mint például a Skiltron. A műfaj kimondottan népszerűnek számít egyébként Németországban, ahol a folk-rock, a mittelatter és metál megbecsült helyen áll nemcsak a zenei palettán, hanem a slágerlistákon is. Az egyik legkiemelkedőbb német kelta rock zenekar a The O’Reilley’s and the Paddyhats. A Balkánon sem kell hiányt szenvednünk kelta dallamokban, a szerb Orthodox Celts-nek köszönhetően, de az utóbbi években a finn Nightwish is egyre több hatást vesz át az ír népzenéből, köszönhetően Troy Donockley dudásnak.

A műfaj kis hazánkba is utat talált, és olyan zenefogyasztók körében is elterjedtté vált, akiktől egyébként távol áll a kelta muzsika. Péter János fuvolista, először a M.É.Z. (Meg nem Értett Zene) formációval igyekezett terjeszteni az ír, illetve skót muzsikát. 1998-ban a Hoboval közösen megszületett a A dublini úton című album, ír dalok magyar nyelvű feldolgozásával és igényes, világzenei hangszereléssel.

Péter János később 2008-ban hozta létre a Firkin zenekart. A név egy ír sörmértékegységre utal, körülbelül 42 litert jelent. A zenekar kifejezetten népszerűvé vált pattogós ír nóták feldolgozásával, melyek közül sokat magyar köntösbe is átültettek, az eredeti történet és cselekmény megtartásával. Így született meg például a Seven Drunken Nights-ból a Hetedhét székely, illetve a Whiskey in the Jarból az Igyunk pálinkát című, azóta örökzölddé vált ópuszok.

Szintén 2008-ban Miskolcon alakult meg a Paddy and the Rats, Oravecz Kristóf (művésznevén Paddy O’Reilly) frontemberi működésével. A zenekar az ír és kelta dallamok mellett az Alestormhoz hasonlóan a kalózos életérzés előtt is adózik, a banda tagjai pedig mind valamilyen művésznéven futnak és egy ír, kalóz, vagy steampunk karaktert testesítenek meg. Kiadójuk a megannyi metálzenekart felkaroló ausztriai központú Napalm Records, így nem csoda, hogy muzsikájuk pedig komoly nemzetközi sikerre tett szert.

A kelta rockon belül sok előadó és zenekar népdalkutatóként is működik, mivel olyan, szinte teljesen elfeledett hagyományos népdalokat vettek fel a repertoárjukba, amiket szinte senki nem ismer. De ezek mellett jónéhány banda dolgozott és dolgoz fel tengerészdalokat, kocsmai mulatós és tánc dallamokat, de egyáltalán nem ritkák a történelmi vagy akár a politikai témák ezekben. Ez különösen igaz a Dropkick Murphys-re, akik gyakran írnak vagy dolgoznak fel olyan munkásdalokat, amelyek az külföldi ír diszpóra sorsát és életét mutatják be.

A hangszerelés ugyancsak változatos lehet, mivel az éteri világtól kezdve a folkosabb, hagyományosabb hangzáson át egészen a legkeményebb metal zenéig bármi előfordulhat. Azonban mindegyikben közös a népzenei örökség hangszereinek használata; a legtöbb zenekar előszeretettel alkalmaz skót dudát, vagy ennek ír kistestvérét, az uilleann pipe-ot, de ezek mellett ott van még a hárfa, a harmonika, az ír furulya, a fuvola, a mandolin, valamint a még a bodhran, amelyek meghatározzák a hangzásvilágot.  De ezeken kívül még az amerikai hatású bendzsónak és az akusztikus gitároknak is fontos szerepe van. A dalokat elsősorban angol nyelven adják elő, de bőségesen találhatunk ír, skót és wales-i nyelvű népdal feldolgozásokat is, így elmondhatjuk azt, hogy ezek a zenekarok népművelőként is fontos szerepet töltenek be.

A kelta rock műfaja tehát nem egyszerűen néhány skót szoknyába öltözött punkzenész hóbortja, hanem ennél jóval több és mélyebb, igazi, történelmi gyökerű életérzés, mely a világ bármely pontján közelebb hozza az ír és skót világot a közönséghez.

Jegyvásárlás és otvábbi információk a Dropkick Murphys koncertjéről itt:

https://www.budapestpark.hu/events/dropkick-murphys-20240611