2024-12-30 15:27
Jelenleg online: 14 fő
Kedvelj minket a Facebookon!
NAPOLEON BOULEVARD DISZKOGRÁFIA I. RÉSZ (1986-1989)
A nyolcvanas évek Magyarországa. A listákon a Neoton Família, a Dolly Roll és az Első Emelet. Azonban ez csak a felszín, hiszen virágzik az alternatív mozgalom annak ellenére, hogy az MHV legtöbbjükben nem lát fantáziát. Az akkoriban már legendásnak tekinthető Solaris zenekart megkeresi egy fiatal, szőke lány, aki énekelni szeretne, és ez a találkozás vezet el az évtized egyik legszokatlanabb zenei formációjához, amelyet a közönség Napoleon Boulevard-ként ismer.
A zenekar klasszkus felállása: Cziglán István, Kollár Attila, Pócs Tamás, Gömör László, Vincze Lilla és Erdész Róbert. fotó: Szalai Béla. Forrás: napoleonboulevard.com, Vincze Lilla engedélyével
A Solarisból hozott progresszív világot vegyítették a korszak elektronikában gazdag popzenéjével, valamint azzal az avantgárd zenei felfogással, amelyben az opera, a komolyzenei eszközök keveredtek a sanzon világával. Ehhez az egyedi kombinációhoz kellett még Vincze Lilla szokatlan hangja és hamarosan az 1986-os INTERPOP fesztivál győzteseiként ismerhette meg nevüket a nagyközönség. Azonban a versenydal, az Ugye, eljönnek a repülők nem jelenhetett meg azonnal, mert a Hazafias Népfront letiltatta a dalt, így az csak hónapokkal később kerülhetett kereskedelmi forgalomba. Az első nagylemez így 1987-ben került a boltokba, és szinte azonnal bearanyozódott…
Cikksorozatunk célja, hogy a lemezek és a dalok segítségévek bemutathassuk ezt a remek zenekart a kezdetektől egészen a jelenkorig.
NAPOLEON BOULEVARD I - 1987
Az első nagylemez még az útkeresés állapotát mutatja, azonban a ma már örökzölddé vált slágerek (Kérlek, ne félj, Szállj velem, Fogd meg a kezem) már kijelölik azt az irányt, amely jellemző lesz a zenekarra az elkövetkezendő években. Azonban az album húzódalai mellett érdemes meghallgatni a többi szerzeményt is, amelyek között jócskán akad olyan, amely különlegesnek tekinthető. Ilyen a Szétszórt vagyok, ami mostanában is gyakran előkerül a koncerteken vagy az operás elemekkel dolgozó Azt hittem, szeretett keltheti még fel a figyelmünket. A Burleszk afféle avandgárd csemege, amelyben az elektronikus megoldásokban gazdag popzene keveredik a magyar népdalok hangulatával és a sanzonok jellemzőivel. A francia nyelvű címadó dal pedig lehetne egy Edith Piaf-feldolgozás is, annyira megdöbbentő a hasonlóság. Összességét tekintve a zenekar első lemeze igazi stíluskavalkád, amelyen hallhatunk mindent, ami a zenekar eszköztárában fellelhető, mégsem érezhetjük azt, hogy szétesik a produkció.
NAPOLEON BOULEVARD II - 1987
A komorabb, sötétebb hangvételű második korong már jóval egységesebben szólal meg, azonban az avantgárd hatások itt is jelen vannak. A slágerré lett, nagyszerű gitárriffre épülő Álmodtam csillagot mellett a lemondó, télies Egyszer talán az, amit az átlagos zenehallgató ismerhet a lemezről. A zenei anyagon fontos szerepet kapnak a balladák, melyek közül az Emelj magadhoz az, amely joggal a legszomorúbb dala a formációnak, amelyet a zenekar pályafutásának első korszakában rögzített. A Miért múlik el hasonlóan nagyszerű darab, amelyet Lilla varázslatos harmóniái még különlegesebbé tesznek. A szokatlanabb hangzásvilág kedvelőinek a mélyre transzponált Ne szállj velem ajánlott, amely remek visszakacsintás az előző korong világához. Ez a lemez is hatalmas sikert aratott, azonban ennek ellenére azt érezhetjük, hogy a remek lemezanyag elveszik a sokrétű debütáló első zenealbum és jóval egységesebb kiforrottabb harmadik megjelenés között.
JÚLIA NEM AKAR A FÖLDÖN JÁRNI – 1988
A legismertebb és a legkedveltebb lemeze a zenekarnak. 1988 már teljes mértékben a változások éve a politikában, így nem lepődünk meg azon, hogy a zenekar sokkal szókimondóbban fogalmazza meg kritikáit a haldokló rezsim felé. A Júlia nem akar a földön járni természetesen nem kívánja azt, hogy bemutassuk, hiszen mai napig is gyakran kerül elő a médiában. Hasonlóan fontos pillére a korongnak az Uram, segíts, egy nagyszerű ballada, amelynek kétértelmű fohász-szerű kerete ismételten remek mód arra, hogy az akkori korkép hangulatát megérthessük. A hazaszeretetet a középpontba helyező himnikus hangvételű, Erdély magyarságának szóló Európa visszavár pedig az összefogásra helyezi a hangsúlyt. Románia ezt meghallva kitiltja a zenekart az országból. Más vonulatot képvisel a Mylord, amely az egykori Piaf sanzont viszi el már-már industrial-os irányba. A sikerszámok mellett érdemes figyelemre méltatni a többi szerzeményt is, mivel szinte mindegyik sláger lehetett volna, ha a Lemezgyár fantáziát látott volna ezek promóciójában is. Ezek közül a legerősebb az optimista, jövőbe tekintő Hidd el, jönnek még jobb idők, de ott van még a Néha álmodj velem és a Szemtől Szembe is, amelyek remekül jelzik azt, hogy a Napoleon Boulevard művészileg révbe ért. A rockos Kína és az éteri Állok a hídon annak ellenére, hogy szinte elveszni látszanak a slágerek mellett, a zenekar új, eddig ismeretlen arcait mutatják be.
NAPOLEON BOULEVARD-1989
Egyike a Magyarországon megjelent legelső könnyűzenei CD lemezeknek. Egy kiváló válogatásról van szó, hiszen az eddigi életmű legszebb darabjai állnak itt össze koherens egésszé. Egy igazi ritkaság is felkerült a korongra, ez pedig az Emelj magadhoz egy alternatív, eddig kiadatlan változata, amely sokkal dinamikusabban szólal meg, mint a sorlemezen hallható verzió. Több újrakiadást érve meg, míg a sorlemezek csak digitálisan érhetőek el, addig ez a válogatáslemez a nagyobb lemezboltokban könnyen beszerezhető CD formátumban.
MENNYBŐL AZ ANGYAL – 1989
A korong megjelenése idején a Rendszerváltás folyamata már valóságként élt, így nem lepődünk meg azon, hogy a zenekar egy olyan dalciklusba tömöríti a gondolatait, amely remekül fogalmazza meg azokat a kétségeket, kérdéset, valamint vágyakat, amelyek mindenki fejében ott voltak 1989 második felében. Az előző lemez optimista hangvétele mellett egy finom irónia és a félelem az, amelyek témaként uralják a szövegvilágot. Zeneileg viszont egy teljesen más zenekar mutatkozik be, akik jóval lebegősebben, minimalistább hangszereléssel, valamint a dzsessz elemeit használva fogalmazzák újra önmagukat. A slágerdalok, mint például a Mennyből az Angyal, a Jelentés az alagútból, valamint a Bicikli ég és föld között remek hangulatjelentések ebből az időszakból. A Rakétaszemek vigyáznak ránk pedig a Hidegháború valóságát ülteti egy altatódalos keretbe, amely így még erősebben, ijesztőbben szólal meg. A Modern Tangó viszont a kül-és belpolitikára helyezi a hangsúlyt játékos, hangulatos elemek segítségével. Ezzel a lemezzel a zenekar kétségtelenül a csúcsra érkezett, kiváló átvezetés lehetett volna a kilencvenes években, azonban a szakadás már érezhetően a levegőben volt. 1990 elején a Napoleon Boulevard akkori tagsága háromfelé szakadt, így a folytatás elmaradt.
Azonban a Hungaroton még megjelentette CD lemezen a Mennyből az angyalt, bónuszként néhány dalt tett fel Vincze Lilla 1989-es szólólemezéről, amely még a zenekari műhelyben készült el. A kiadvány igazi ritkaság, hiszen egy kiadást ért meg, és ha felbukkan aukciós oldalakon vagy használt CD boltokban, szinte megfizethetetlen áron vehető meg.
NAGYLEMEZEN NEM MEGJELENT DALOK
A zenekar életművéből még két, nagyon fontos dal várja, hogy bemutassuk; az egyik, az Álmunkra vigyázz Tímár Péter filméjében, a Moziklipben hallható. Továbbá megtalálhatjuk a filmdalokat tartalmazó kétlemezes kiadványon is. A másik pedig az azóta kultikus közönségkedvenc, az apokaliptikus hangvételű Pontosan, terv szerint, amely eredetileg a Ballag a katona című tematikus válogatáslemezen jelent meg, azonban az eredeti formáció újjászületésének idején bónuszként a Világfalu műanyag tokos változatán koncertváltozatban hallható. Angol nyelvű, alternatív és instrumentális dalverziók is készültek, ezek pontos listáját a Hungaroton webshopján találhatjuk meg az egyes lemezeknél.
Sorozatunk következő részében a zenekar kilencvenes évekbeli lemezeit mutatjuk be; azt az időszakot, amikot az énekesi poszton Vincze Lilla helyett más énekesnőket hallhatott a zenehallgató közönség.
Lemezborítók forrása: a Hungaroton lemezkiadó Köszönet Vincze Lillának, Pócs Tamásnak, valamint Katona Zoltánnak a segítségért!