2024-12-21 13:00
Jelenleg online: 51 fő
Kedvelj minket a Facebookon!
A Tubular Bells óta eltelt tíz év sok változást hozott Mike Oldfield művészetében. A korai évek progresszívebb hangzása szépen lassan átadta a helyét a hagyományos pop-rock kereteknek; azonban ezekben a rövidebb, slágerlistára szánt dalokban is ott rejtőzik a művész igénye arra nézve, hogy szokatlan megoldásokat rejtsen a három-négy perces szerzeményekbe. Mai füllel visszahallgatva az ekkortájt született slágerszerzemények frissen szólalnak meg; a csipetnyi progresszivitás, amely még mindig jól hallható, remekül illeszkedik a rövid, kompakt keretekhez, így elmondható az, hogy sikerült úgy maradandót és érékeset alkotni a művésznek, hogy az egyszerre kielégíti a szélesebb közönségréteget, valamint a vájtfülűek igényeit is.
Az 1983-as Crises egy nagyon fontos mérföldkő a művész életútjában, hiszen a Moonlight Shadow hatalmas sikere akkora lendületet adott Mike Oldfieldnek, hogy az évtized végéig az egyre erősödő popzenei keretekben sikerült újra felépítenie önmagát- ezzel meglepve a rajongótábort és a szakmát is.
CRISES - 1983
A nagy visszatérés lemeze, amelyen kiválóan vonultat fel mindent, ami az elmúlt években a művész munkásságát jellemezte, ugyanakkor itt már a modern pop-rock keretek is fontos szerepek kapnak. Az címadó Crises markáns gitártémái és az elektronikus megoldásai újdonságként hatnak, azonban a mű szerkezete kiválóan beillik a Tubular Bells és a Taurus által képviselt sorba a változatos rövidebb szekcióinak köszönhetően. A korong másik oldalán az új irányvonal hallható; a blues rock elemeire épülő Shadow on the Wall Roger Chapman előadásában fontos pontja az albumnak. Maggie Reilly éteri harmóniái mellett sem lehet elmenni, mivel a Moonlight Shadow, amely egy nagyszerű folk-rock dal, a toplisták élére röpítette a művészt. Az énekesnő nemcsak itt, hanem a Foreign Affair-ben is hallható, amely már a popzene berkeibe vezeti el a zenehallgatót, egy kis elektronikus csavarral.
A művész régi barátja, Jon Anderson, aki többek között a Yes zenekarral emelkedett magasra, is közreműködik a lemezen, az ő előadásában hallható In High Places ugyancsak a könnyedebb vizekre evez kortárs hatásokkal fűszerezve. A címadó szerzemény mellett hallható még itt egy rövid instrumentális dal, a Taurus 3, amely szinte teljes egészében gitárokra és ritmushangszerekre épül. A flamenco-ra hajazó zenei világ erőteljes ritmustémái ugyancsak figyelemre méltóak, azonban a cím ellenére semmilyen hasonlósággal nem bír a ciklus másik két darabja felé. A nagylemez nagy előnye az, hogy itt még egyensúlyban van a korai idők komplexebb világa, valamint a már tökéletesen kidolgozott popzenei hangzás, amely az évtized további lemezein egyre erőteljesebben lesz jelen.
DISCOVERY – 1984
A Genfi-tó mellett rögzített zenei anyagon a művész még közelebb hozta egymáshoz az általa képviselt két különböző világot, így a kortárs soft rock mellett a finom elektronika és a népzenei hatások határozzák meg az itt hallható dalokat. Annak ellenére, hogy itt már a rövidebb kompozíciók állnak a figyelem középpontjában, a korong B-oldalán hallható The Lake instrumentális darab kiválóan hozza megújult köntösben azokat az Oldfield-hagyományokat, amelyek a művész progresszív oldalát állítják ismét előtérbe. Ez kiválóan illeszkedik hangulatában a rövidebb dalokhoz, amelyekben Maggie Reilly mellett a pazar hanganyaggal rendelkező Barry Palmer hallható. A nyitódal, a To France egy remek folk-rock szerzemény, amelynek játékos lüktetése, középkort idéző hangulata, valamint Reilly kristálytiszta énekszólamai ugyancsak nagy sikert hoztak a zeneszerzőnek. Az énekesnőt hallhatjuk még a misztikus hangvételű Crystal Gazing-ben, ugyanakkor az éteri, virtuóz Talk about Your Life is figyelemre méltó.
A második kislemezként kiadott, játékos Tricks of the Light - amely jól sikerült duett az énekesnő és Barry Palmer között. A páratlan hangorgánummal rendelkező énekest már hallhattuk a Crime of Passion kislemezen az előző évben. A Poison Arrows folk-rockos világa, a Discovery dinamizmusa, valamint az ünnepélyes Saved By a Bell kiváló bizonyítékai annak, hogy Palmer remek választás volt az énekesi posztra. A koherens, igényesen tálalt dalok újabb oldalról közelítették meg Mike Oldfield zenei hagyományait, és az újabb sikeralbum ismét bizonyította, hogy a művésznek van helye a populárisabb körökben is.
Ugyanebben az évben jelent meg a Killing Fields (Gyilkos mezők) című film hanganyaga is, amely bizonyos pontjaiban ismét a régi progresszív művészt mutatta meg. A kislemezen kiadott Etude már az billentyűsök és a szintetizátorok bűvöletében adott új keretet és lendületet Oldfield további művészi útjához.
ISLANDS – 1987
A nyolcvanas évek közepétől Maggie Reilly helyét a norvég Anita Hegerland veszi át, aki az 1985-ben megjelent Pictures in the Dark kislemezzel debütál sikeresen. A dal már megelőlegezi a két évvel később piacra kerülő új album hangulatát. A világzenei elemeket tartalmazó Islands még mélyebben merül a korszak popzenei világába, és inkább tekinthető szerzői lemeznek, ahol a vendégénekesek játsszák a fontos szerepet. A napfényes, trópusi tengerpartok hangulatát kiválóan visszaidéző korong egy letisztult, népzenei elemekkel megtűzdelt instrumentális dallal indul. A The Wind Chimes egy igazi stíluskavakkád, hallhatunk benne hosszú, meditatív részeket, valamint balinéz kórust is, azonban a szintetizátoroknak köszönhetően egy jóval lágyabb, éteribb hangulat részesei lehetünk, mint a korábbi nagyívű szerzemények. Az önálló dalok közül a címadó Islands az, amely a legnagyobb sikert aratta. A sodró hangvételű rockballada, amelyet Bonnie Tyler énekel, kiválóan hozza az évtized végének trendjeit.
Ezzel szemben a Flying Start – Kevin Ayers előadásában – egy laza, napfényes hangulatot árasztó szerzemény, amely inkább a Tom Petty által képviselt soft rock zenei világához áll közel. A másik dal, amelyet férfiénekes szólaltat meg, a Magic Touch, amely a címadóhoz hasonlóan a korong karcosabb vonulatát képviseli. Jim Price előadását az európai kiadáson hallhatjuk, azonban az amerikai kiadáson Max Bacon működik közre. Anita Hegerland három felvételen is hallható; a North Point lágy lüktetése, a The Time Has Come különleges ritmikája, valamint a When the Night's on Fire - amelyben a címadó szerzemény dallamíve visszaköszön - éteri hangvétele ugyancsak kiváló bizonyítékai Oldfield popzenei tehetségének. Annak ellenére, hogy ezek a dalok már fényév távolságra vannak a Tubular Bells és az Ommadawn progresszív hangvételétől, mindenképpen fontos részei az életműnek.