Kedvelj minket a Facebookon!

A Balaton Vára – Szigliget

Szinte bárki, aki gyerekkorában akár csak egyszer is járt a Balatonnál, többnyire visszavágyik. Minden alkalommal hazafelé utazva az autó ablakán kinézve nagy sóhajjal csodálja meg a vizet, mely csillogóan belesiklik az ég halványkék ragyogásába. Nehezen tudunk betelni a látvánnyal. Valóban olyan, mint egy tenger. Ez a magyar tenger a belenyúló két félszigettel, amelyek magaslatáról szinte körbe lehet látni a Balatont. A Szigliget csúcsán kiemelkedő középkori várrom olyan, mintha valami titokzatos világba hívna, hogy rabul ejthesse a messzeségbe vágyó látogatóit.

Szerencsére a part mentén több kilátóval is találkozhatunk, melyekről tetejéről körpanorámás látvány tárulhat elénk. Célunk felé haladva a 71-es főút mentén ilyen a Böki-hegy kilátója is, Ábrahámhegyen. Faszerkezete beleillik a tájba, s egyben kiemelkedő magaslatával a környék távközlését is szolgálja. Ráláthatunk innen a túlparti fonyódi és boglári hegyekre, valamint körbejárva táblák is mutatják, mit merre találunk. Érdemes elidőzni, mert a látvány meseszép. Látszanak a távolabb lévő Gulács- és Tót-hegyek csúcsai, valamint Ábrahámhegy déli lejtős oldala. A házak sora jelzi a szőlőhegyen kanyarodó utakat, hol némelyik hangulatos vendéglátással várja a betérőket –  természetesen helyi borok és ételek kostolásával. A domborulatok között élesen feltűnik a Salföld felé vezető út, s attól kicsit balra sejteni véljük, hol lehetnek a XII. században épült Pálos kolostor romjai, mely remek kirándulóhely. A romokhoz Salföldről gyalog vagy lovas-kocsival lehet eljutni. A Kőtenger mellett mehetünk el, ami Salföld peremén a Pannon tenger aljzatának maradványa: a kövek megőrizték az egykor ott élő csigák, kagylók elmeszesedett vázait.  Salföldön eredeti formájukra felújított parasztházak utcasorait láthatjuk, valamint a Balaton-felvidéki Nemzeti Park őshonos állatokat bemutató majorságát, a régi mezőgazdasági eszközökkel. Salföldön eredeti formájukra felújított parasztházak utcasorait láthatjuk, valamint a Balaton-felvidéki Nemzeti Park őshonos állatokat bemutató majorságát, a régi mezőgazdasági eszközökkel.

A Böki-hegyi kilátót a főútnál fatábla jelöli, érdemes megmászni, hogy a lombok feletti magasságból megcsodáljuk a körpanorámás kilátást.

Tovább haladba Ábrahámhegyről, Badacsony a következő állomásunk, ahol elidőzhetünk a hangulat kedvéért. A legtöbben ezt nem hagyják ki, sokan érkeznek vonattal, autóval, hajóval és kerékpárral is a Balaton partján nyaralók közül. Badacsony az egyik legszebb hegyünk, mely a déli parton meghatározó látványt kínál, így nem csoda, ha mindenki ide vágyik. Nem beszélve a kiváló helyi borok kínálatáról és a hozzátartozó gasztronómiai finomságokról, de érdemes meglátogatni a családi borpincék kínálatát is. A Kisfaludy-háztól járhatjuk be a Badacsony tanösvényt, hogy megismerjük a bazalt hegy természeti értékeit.

Fő célunk, Szigliget vára felé indulunk tovább a Badacsony parti forgatagból. A félszigetre lekanyarodva lelassul a sebességünk, mintha egy békés nyugalom települt volna ránk, és évtizedekkel lépnénk vissza időben. Talán a nyári melegben mindenki a strandon van, erről árulkodik a part menti autósereg. Lassan megyünk, bámészkodunk, lessük a kikötőt, amelynek több évszázadra visszatérő múltjának nincs már nyoma. Végig a parton, balra a vizet szemlélve, jobbra a várat kutatva haladunk tovább. A felújított régi házak egyre jobban szaporodnak, ahogy emelkedik az út magassága, majd végre parkírozunk, s elindulunk a barátságos nádtetős házak között felfelé.

A Kisfaludy utcában a templom mellett már a kissé meredeknek tűnő, kövekkel kirakott úton haladunk fel, és innen már végig figyelni kell, hogy mikor, hova lépünk. Bámészkodáshoz jobb, ha megállunk, mert aki nincs hozzászokva, azt talán fullasztja az emelkedés.

Menet közben kísérőimmel „átvesszük" a vár történetét, ami 1260-as években kezdődik, de a honfoglalás előtti időben már laktak itt kelták, rómaiak, ezt igazolják a régészeti ásatások leletei. A honfoglaláskor erre a vidékre a Lád nemzetség telepedett le, az államalapításkor pedig a Balaton északi oldala a Zalai várispánsághoz tartozott. Az évszázadok során sok gazdát „cserélt” a vár, volt, aki „tett” hozza, volt, aki kihasználta az itt kínálkozó lehetőségeket, vagy hagyta a pusztulásnak. A 16. század kiemelkedő várkapitánya Magyar Bálint volt, aki Fonyód és Szigliget várát is védelmezte a törököktől. Itt állítsuk meg a történelem fogaskerekét, és gondoljuk végig, hogy Fonyód a Balaton déli oldalán van, Szigliget pedig az északin. Több száz évvel ekkora távolságból irányította a másik várat is évtizedeken keresztül… Átléptük a várkaput, s a várudvarra térve befejeződik magasröptű történelemóránk.

Az udvar árulkodik mai feladatáról: történelmi bajvívások, apródavatások, hagyományőrző foglalkozások, rendezvények színtere, minden, ami középkor. Sokan vonzódnak ehhez az életmódhoz, s ha máskor nem, akkor a szabadságuk alatt élvezik.

Társaságom is „feloszlott”, s inkább egyénileg, vagy olykor párosan jártuk be a várat. Mindig feljebb, feljebb, s mindenhonnan a kilátást csodáltuk meg, megérezve azt a szabadságot, amit a látvány nyújthatott. Bejártuk az istállót, a kovácsműhelyt, majd a lakóhelyeket, a bástyákat, a konyhát, élveztük az interaktív bemutatókat, és haladtunk mindig feljebb.

A várkápolnában megpihentünk, azt hittük, ez a csúcs, de akkor láttuk, hogy még mindig van feljebb. Ahogyan Eötvös Károly költő is írja: „Úgy áll ott a várrom, // mint öreg király fején korhadt koronája. // Ajtónak, ablaknak nyílásán áttör a // nap fénye, s az a fény a távolból // mintha drágaköve volna a koronának.”

A kilátás gyönyörű, a vár óriási, akár egy egész napot is el lehet tölteni benne. Érdemes meglátogatni, ha a Balatonra megyünk nyaralni, mert nemcsak egy középkori építmény hangulatát élvezhetjük, hanem a testünk és lelkünk is megújulhat ebben fennkölt magasságban.

A vár további felújítása (amely tavaly szeptemberben kezdődött meg) néhány nap múlva befejeződik: 2020. június 20-ától a vár újra látogatható. További ötlettel és élménnyel gazdagítják a kiállítást a történészek és muzeológusok. Érdemes majd megnézi a programokat, mikor lesz várfesztivál, mert akkor igazán belecseppenhetünk a középkorba. A beruházás teljes mértékben nem készült el a nyitásra, így a vár részlegesen lesz csak látogatható, de biztonságos vendégfogadásra alkalmas! ​

Jegyárak: felnőtt - 1000 Ft, gyermek és ifjúsági (3-18 éves korig) - 500 Ft.

A Szigligeti Vár honlapja ITT érhető el. Szigligeti Vár Facebook oldala ITT. Balatoni látványosságok itt: Csodálatos Balaton

A képek a feltöltő felvételei, kivéve a borítókép (a cikk első nagy képe a várról), amely a Pixabayről származik.